Η πικρή (και άθλια) ιστορία του ΕΚΑΒ

Δεν γνωρίζουμε ακόμη αν ο μεγάλος σκηνοθέτης μας Θόδωρος Αγγελόπουλος θα βρισκόταν σήμερα ανάμεσά μας, αν δεν είχε συμβεί όλη αυτή η περιπέτεια με τα ασθενοφόρα του ΕΚΑΒ και την 45λεπτη καθυστέρηση. Και δεν περιμένουμε σπουδαία πράγματα από την έρευνα.

Στατιστικά (αν και δεν είμαστε στατιστικολόγοι), είναι βέβαιο ότι πολλοί συνάνθρωποί μας θα σώζονταν αν τα ασθενοφόρα μας δεν ήσαν τόσο παλιά, αν δεν παρουσίαζαν τόσες ελλείψεις και αν ο αριθμός τους ήταν μεγαλύτερος, ώστε να ανταποκρίνονται ταχύτερα στις ανάγκες.

Αν δεν είχε χάσει τη ζωή του ένας διάσημος, σίγουρα δεν θα είχαμε καν ασχοληθεί.

Ο θάνατος, όμως, του Αγγελόπουλου στάθηκε η αφορμή να πληροφορηθούμε πως στις 20 Ιανουαρίου και σε απάντηση προς τον βουλευτή του ΠΑΣΟΚ Λάμπρο Μίχο, το υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας (όλα αυτά μαζί) διαβίβασε στη Βουλή έγγραφο, βάσει του οποίου η ολοκλήρωση της διαγωνιστικής διαδικασίας για την προμήθεια νέων ασθενοφόρων του ΕΚΑΒ θα ολοκληρωθεί εντός του 2012..


Πολύ χρήσιμη πληροφορία για τους… επιζώντες, οι οποίοι οφείλουν τώρα να λάβουν τα μέτρα τους προκειμένου να μην τους συμβεί κάτι στο μεταξύ.

Πληροφορηθήκαμε επίσης ότι ο προϋπολογισμός των ενταγμένων έργων του ΕΚΑΒ στο ΕΣΠΑ για την προμήθεια ασθενοφόρων ανέρχεται σε 13.590.000 ευρώ.

Πληροφορηθήκαμε επιπλέον πως από τον Δεκέμβριο του 2010 μέχρι τον Μάρτιο του 2011 εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ η προμήθεια 8 ασθενοφόρων για την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, 9 ασθενοφόρων και 4 κινητών μονάδων για την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, 2 ασθενοφόρων για την Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου, 6 ασθενοφόρων για την Περιφέρεια Ιονίων Νήσων, 13 ασθενοφόρων για την Περιφέρεια Θεσσαλίας, 14 ασθενοφόρων για την Περιφέρεια Ανατολικής- Μακεδονίας- Θράκης, 10 ασθενοφόρων για την Περιφέρεια Πελοποννήσου, 15 ασθενοφόρων για την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδος, 11 ασθενοφόρων για την Περιφέρεια Ηπείρου, 30 ασθενοφόρων για την Περιφέρεια Αττικής, 14 ασθενοφόρων για την περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας, 25 ασθενοφόρων για την Περιφέρεια Κρήτης και 10 ασθενοφόρων για την Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας.

Ενημερωθήκαμε επίσης πως η ένταξη στο πρόγραμμα προμηθειών υγείας 2011 ολοκληρώθηκε στις 25.7.2011, ενώ η έγκριση των τεχνικών προδιαγραφών από την Επιτροπή Προμηθειών Υγείας, της οποίας προΐσταται ο κ. Λοβέρδος, έγινε τον Δεκέμβριο 2011.

Οπότε, έχουμε και λέμε:

Η διαδικασία της ένταξης ξεκίνησε τον Δεκέμβριο του 2010 και ολοκληρώθηκε στα τέλη Ιουλίου του 2011 – αυτό όσον αφορά στο υπουργείο Ανάπτυξης.

Η διαδικασία της έγκρισης των τεχνικών προδιαγραφών έφθασε ως τον Δεκέμβριο του 2011 – αυτό όσον αφορά στο υπουργείο Υγείας.

Περίπτωση να γίνουν παράλληλα οι δυο δουλειές ώστε μαζί με την ένταξη να έχουμε και τις προδιαγραφές είναι προφανές ότι δεν υπήρχε – μιλάμε για συνηθισμένα ασθενοφόρα, όχι για πυραύλους της ΝΑΣΑ.

Είναι προφανές ότι το υπουργείο Ανάπτυξης έχει πρόβλημα με το… διάβασμα και το υπουργείο Υγείας προτρέπει σε… μακελειά.

Φυσικά, η υπόθεση του ΕΚΑΒ είναι μια παλιά και πονεμένη ιστορία.

Σύμφωνα με έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου που δόθηκε στη δημοσιότητα το καλοκαίρι του 2003, το ΕΚΑΒ ήταν το πιο προβληματικό τμήμα του ΕΣΥ.

Τον Σεπτέμβριο του 2004 αποκτήσαμε τον θεσμό του Συνηγόρου της Υγείας, ο οποίος μάλιστα εξουσιοδοτήθηκε από τον νόμο ακόμη και για παραπομπή υποθέσεων στη Δικαιοσύνη για μια σειρά γραφειοκρατικών πρακτικών και επικίνδυνων φαινομένων, όπως οι καθυστερήσεις του ΕΚΑΒ.

Τι απέγινε αυτός ο θεσμός, άγνωστον! Και όμως. Η γκάμα των αρμοδιοτήτων του υπήρξε από την αρχή μεγάλη: Προβλήματα πρόσβασης σε υπηρεσίες, παράλειψη ή πλημμελής ενημέρωση για τα οικονομικά ζητήματα, κακή συμπεριφορά, άρνηση νοσοκομείου να δώσει αντίγραφο φακέλου, μη νόμιμη επίκληση του απορρήτου, ιατρικά και άλλα σφάλματα, κακή οργάνωση υπηρεσιών, καθυστέρηση του ΕΚΑΒ, μη αναγνώριση ιατρικών διπλωμάτων, ειδικοτήτων, παράλειψη των υπηρεσιών να απαντήσουν σε έγγραφη καταγγελία.

Επίσης, άγνωστο είναι πού κατέληξαν τα 6 εκ ευρώ των υπερβάσεων για τα 270 ασθενοφόρα και τις 25 Κινητές Μονάδες που αγοράστηκαν από την μία κυβέρνηση για να καλύψουν τις αυξημένες ολυμπιακές ανάγκες του 2004 και πληρώθηκαν από την επόμενη.

Οι τελικές τιμές παρουσίασαν υπερβάσεις έως και 45% σε σχέση με τον αρχικό προϋπολογισμό.

Τα απλά ασθενοφόρα κόστιζαν αρχικώς 52.515,35 ευρώ το ένα, αλλά η τιμή τους διαμορφώθηκε στις 69.790 ευρώ. Τα 4Χ4 κόστιζαν 60.055 το ένα και έφθασαν στις 78.328. Οι Κινητές Μονάδες κόστιζαν 103.120 η μία και τελικά πληρώσαμε 148.960.

Όπως μάθαμε τότε, από καταγγελίες των εργαζομένων που είχε παραδεχθεί η διοίκηση, διπλασιάσθηκε το κόστος του αμαξώματος που συνήθως αποτελεί το 20% της συνολικής αξίας.

Το θέμα ήταν επείγον και τα ασθενοφόρα αγοράστηκαν και πληρώθηκαν στο άψε-σβήσε.

Τώρα που το θέμα δεν… επείγει και μπορούμε όλοι να πεθάνουμε με την ησυχία μας, θα περιμένουμε δυο-τρία χρόνια.

Επομένως, την προηγούμενη φορά αγοράσαμε ώσπου να πεις κύμινο 270 ασθενοφόρα και τώρα αδυνατούμε να αποκτήσουμε 170.

Φυσικά, τον καιρό που κάποιοι ενθυλάκωναν τα 6 εκ ευρώ, μέσω της υπερτιμολόγησης των ασθενοφόρων, δεν υπήρχε κανένας ξένος επίτροπος να καταπατήσει την εθνική μας κυριαρχία.

Όπως αποδείχθηκε, μπορούσαμε να την καταπατήσουμε και μόνοι μας…