Ναυτιλία: «…έχουμε δει απίστευτους πειραματισμούς, απίστευτους παραλογισμούς»

Ομιλία στη ΒτΕ του Υπευθύνου του Τομέα Πολιτικής Ευθύνης Εμπορικής Ναυτιλίας της Νέας Δημοκρατίας κ. Γιάννη Πλακιωτάκη:


«Αφού εκφράσω και εγώ με τη σειρά μου τα ειλικρινή μου συλλυπητήρια για το χαμό του συνάδελφου, Άγγελου Τζέκη, θέλω να ξεκινήσω την τοποθέτησή μου με μια επισήμανση.
Έχει γίνει πολύ λόγος και εκτός και εντός του Κοινοβουλίου περί συναίνεσης. Η πράξη, όμως, έχει αποδείξει ότι...
εκείνο που τελικά ενδιαφέρει το ΠΑΣΟΚ, είναι η συνενοχή. Εναγωνίως επιζητεί να δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα.

Το ότι χρειάζεται ορθός σχεδιασμός και όχι αποσπασματικές και λανθασμένες επιλογές, το ότι χρειάζεται εθνική πολιτική και όχι παιχνίδια με τους θεσμούς, είναι δεδομένο. Από μια μεταβατική κυβέρνηση εθνικής σωτηρίας πήγαμε σ’ έναν ανασχηματισμό κυβερνητικών ισορροπιών ο οποίος σίγουρα δεν πρόκειται να αλλάξει την κατάσταση.

Εδώ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, δε μπορούμε να συμφωνήσουμε για τα αυτονόητα. Για παράδειγμα, πάρτε το πολυπαθές πρώην Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας.

Η Ναυτιλία τι είναι για την Ελλάδα; Είναι το εθνικό και στρατηγικό μας πλεονέκτημα. Τους τελευταίους είκοσι μήνες έχουμε δει απίστευτους πειραματισμούς, απίστευτους παραλογισμούς για έναν κλάδο της οικονομίας μας, ο οποίος την τελευταία μόνο δεκαετία έχει συνεισφέρει πάνω από 140 δισεκατομμύρια ευρώ -προσέξτε το νούμερο, είναι κάτι λιγότερο από το μισό του δημοσίου χρέους μας. Για έναν κλάδο της οικονομίας μας, ο οποίος πρωταγωνιστεί σε παγκόσμιο επίπεδο, συνεισφέροντας περίπου το 30% του εμπορικού μας ισοζυγίου.

Και, όμως, καταργείτε αναίτια το ημιτελές -θα έλεγα εγώ- Υπουργείο, αφού ο διοικητικός του φορέας, το Λιμενικό Σώμα, είχε αποσχιστεί και τώρα ανήκει στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη.

Θα αρχίσουν πάλι τα γνωστά παρατράγουδα, ενώ εξασθενεί σε διεθνές επίπεδο η ελληνική παρουσία και συμμετοχή, την ίδια ώρα που συζητούνται σημαντικά θέματα, όπως είναι το ζήτημα της πειρατείας, της εκπομπής ρύπων ή η ολοκληρωμένη θαλάσσια πολιτική στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Πολύ λόγος, βέβαια, έχει γίνει, επίσης, για τα αναπτυξιακά προγράμματα και οράματα του ΠΑΣΟΚ, τα οποία μόνο ως ανέκδοτο μπορούμε να τα εκλάβουμε. Αρκεί να σας θυμίσω τι έλεγε το ΠΑΣΟΚ, ως Αξιωματική Αντιπολίτευση, για τη σύμβαση παραχώρησης στο λιμάνι του Πειραιά, όπου είχε φτάσει στο σημείο να τη χαρακτηρίσει «προδοτική».

Ας δούμε, όμως, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ποια είναι η πολιτική του ΠΑΣΟΚ για το χώρο των λιμανιών. Πρώτα απ’ όλα τι κληρονομήσατε. Κληρονομήσατε χρηματοδοτικό πρωτόκολλο 3 δισεκατομμυρίων ευρώ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων με προνομιακούς όρους. Κληρονομήσατε ένα επιτυχημένο μοντέλο σύμβασης παραχώρησης του ΟΛΠ με την COSCO στο λιμάνι του Πειραιά. Επίσης, κληρονομήσατε εν εξελίξει αυτοχρηματοδοτούμενα έργα, τα οποία στη συνέχεια, βέβαια, τα ακυρώσατε.

Τώρα με το μεσοπρόθεσμο τι προσπαθείτε να κάνετε; Καταρχήν, έχει προγραμματιστεί η πώληση μεριδίων τόσο του ΟΛΘ, όσο και του ΟΛΠ, το τρίτο και τέταρτο τετράμηνο του 2011, απλά και μόνο για εισπρακτικούς λόγους.

Εμείς -και αξίζει αυτό να σημειωθεί- με τη σύμβαση παραχώρησης του ΟΛΠ με την COSCO στο λιμάνι του Πειραιά, καταφέραμε και δεσμεύτηκε η COSCO να καταβάλει κατ’ ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα που σε τρέχουσες τιμές αντιστοιχεί περίπου σε 3,4 δισεκατομμύρια ευρώ, την ίδια ώρα που σήμερα η χρηματιστηριακή αξία του 75% του ΟΛΠ ανέρχεται περίπου σε 280 εκατομμύρια ευρώ.

Αυτό το θεωρείτε αξιοποίηση ή ξεπούλημα;

Το ανωτέρω ελάχιστο αντάλλαγμα ακόμα και σήμερα είναι υπερδιπλάσιο της χρηματιστηριακής αξίας του μεριδίου συμμετοχής του Δημοσίου στον ΟΛΠ. Αυτή είναι η περίφημη αποκρατικοποίηση ή ιδιωτικοποίηση των λιμανιών. Το ενοίκιο -γιατί στην ουσία περί ενοικίου πρόκειται- στην προβλήτα ΙΙ του λιμανιού του Πειραιά είναι υπερδιπλάσιο από ότι η χρηματιστηριακή αξία του 75% του ΟΛΠ σήμερα.

Και τι καταφέραμε εμείς με το επιτυχημένο μοντέλο της συμβάσεως παραχώρησης; Καταρχήν, καταφέραμε την υποχρέωση εκτέλεσης επενδύσεων, αλλά και προείσπραξης μέρους της αξίας έναντι μελλοντικής εκμετάλλευσης. Με τον τρόπο αυτό γεφυρώνεται και το κενό ρευστότητας σήμερα, αλλά και τα επενδυτικά έσοδα που προσδοκάμε στο μέλλον, ενώ ανανεώνονται οι λιμενικές υποδομές που είναι πολύ σημαντικές για την ακτοπλοΐα μας.

Βέβαια, τα πράγματα και στον τομέα της ακτοπλοΐας δεν είναι και δεν πηγαίνουν καλά. Τα συσσωρευμένα ελλείμματα απειλούν ακόμα και την επιβίωση των ακτοπλοϊκών εταιρειών. Επίσης, η περίφημη μείωση των εισιτηρίων αποδείχτηκε, ουσιαστικά, μια «τρύπα στο νερό», διότι ενώ είχε συμφωνηθεί ότι με την αντίστοιχη μείωση των υπέρ τρίτων κρατήσεων θα υπήρχε ανάλογη μείωση στις τιμές των εισιτηρίων, οι ακτοπλοϊκές εταιρίες είχαν προ πολλού αυξήσει τις τιμές τους, με αποτέλεσμα ενώ υπήρξε νομοθετική πρωτοβουλία από την πλευρά της Κυβέρνησης με μείωση των υπέρ τρίτων κρατήσεων, τελικά ήρθαμε στο ίδιο σημείο.

Θέλετε και άλλα παραδείγματα; Πολύ λόγος γίνεται για τον τομέα της κρουαζιέρας. Γράφεται, ακούγεται ότι υπάρχει τεράστια αύξηση στο συγκεκριμένο τομέα, όμως, η πραγματικότητα ποια είναι; Η νομοθετική πρωτοβουλία της Κυβέρνησης για απελευθέρωση του καμποτάζ αλά ΠΑΣΟΚ δεν έφερε τα αναμενόμενα αποτελέσματα. Σύμφωνα με στοιχεία του ευρωπαϊκού συμβουλίου κρουαζιέρας το 2010 σε σχέση με το 2009, η χώρα μας υποχώρησε από την πρώτη στην τρίτη θέση στην προσέλκυση επισκεπτών κρουαζιέρας, ενώ αντίστοιχα μειώθηκε η δραστηριότητα από την κρουαζιέρα και τα συνακόλουθα έσοδα.

Αυτό γιατί έγινε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι; Διότι πολύ απλά ο μόνος τρόπος για να αυξήσουμε τα έσοδα από την κρουαζιέρα είναι να αλλάξουμε άρδην το νομοθετικό πλαίσιο. Ό,τι ισχύει και ό,τι κάνουν ανταγωνίστριες χώρες, το ίδιο να κάνει και η Ελλάδα, δηλαδή πλήρη απελευθέρωση του καμποτάζ.

Ο στόχος μας πρέπει να είναι να δημιουργήσουμε home-port λιμάνια, δηλαδή βάσεις αφετηρίας και λήξης κρουαζιέρας. Όταν, όμως, δε μπορούν να συνεννοηθούν και οι Υπουργοί μεταξύ τους για το που θα γίνει ο σταθμός κρουαζιέρας περιμένουμε να αναλάβουν νομοθετική πρωτοβουλία για την πλήρη απελευθέρωση του καμποτάζ;

Το 2012, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, χάθηκε. Κινδυνεύει να χαθεί και το 2013 και αυτό οφείλεται στη νομοθετική πρωτοβουλία της άρσης του καμποτάζ αλά ΠΑΣΟΚ. Πρέπει άμεσα να αρθεί και να αλλάξει το νομοθετικό πλαίσιο, όπως βεβαίως πρέπει, επιτέλους, να ασχοληθείτε και με την ενίσχυση της ελληνικής σημαίας, την εκπαίδευση και την προσέλκυση νέων στο ναυτικό επάγγελμα, καθώς και με διάφορα άλλα έργα υποδομής.

Από την πλευρά της, η Νέα Δημοκρατία, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, αλλά και ο Πρόεδρός μας ο Αντώνης Σαμαράς, αντιλαμβάνεται ότι η ναυτιλία αποτελεί πεδίο πρώτης γραμμής και επιζητεί την ενίσχυσή της.

Στοχεύει να την τοποθετήσει εκεί που της αρμόζει, δίπλα στον ίδιο τον Πρωθυπουργό, χωρίς πολλά λόγια, αλλά με συγκεκριμένες προτάσεις. Προτάσεις που δυστυχώς δεν εισακούγονται.

Με όλα αυτά, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, όλοι καταλαβαίνουμε ότι η ναυτιλία συνεπάγεται οικονομική και στρατηγική ενίσχυση της Ελλάδας. Συνεπάγεται ισχυρή Ελλάδα και δε χωρούν παιχνίδια. Δε χωρούν ολιγωρίες και καθυστερήσεις, ούτε συνεχείς αφέσεις αμαρτιών.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, αποφασίστε. Θέλετε ή δε θέλετε ελληνική εμπορική ναυτιλία; Έχετε συνειδητοποιήσει τα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί στην καθημερινότητα των ναυτιλιακών επιχειρήσεων και στη διεθνή εκπροσώπηση της χώρας μας; Επιτέλους, συνειδητοποιήστε το έστω και αργά.

Με βάση όλα τα παραπάνω, σε καμία περίπτωση δεν χωρούν ανεύθυνες κυβερνήσεις και φυσικά δεν αξίζετε την εμπιστοσύνη μας.

Σας ευχαριστώ πολύ».